3 juni 2013

Det farliga Sverige - Dick Sundevall


Samtal mellan Dick Sundevall och Peter Rätz

- Om jag har förtått det rätt så har du i princip alla efter dig som man inte ska ha något otalt med. Vilka jagar dig idag?
- Ja, det beror ju på hur dom ser på det. Ingen av dem jagar mig väl aktivt. Det skulle ta för mycket kraft och kosta för mycket.
- Bandidos och Brödraskapet (BSK) då?
- Bandidos är för odisciplinerade. Och BSK... det var farligare att vara inne bland dom än att ha dom efter sig, säger Peter med ett skratt.
- Hurdå?
- När jag var med där kunde vad som helst hända. Dom var ju nya då, och helt vilda. Om det är likadant idag vet jag inte.
- vadå vilda? Mer vilda än dom andra gängen?
- Ja. Vid ett tillfälle fick jag hålla på i en timme i klubbhuset för att övertyga en medlem att han inte skulle bryta av båda armarna på en som kommit dit och var skyldig honom pengar för något knarkaffär.
- Lyckades du?
- Ja, en arm hade han redan brutit av, och jag förklarade att killen behövde den andra för att kunna köra därifrån.