16 maj 2012

Drabbade berättade om skräcken för Brödraskapet

Södermanlands Nyheter 2011-09-30
NYKÖPING En man vågar inte längre lämna sitt barn på dagis. En annan person har fått kraftiga sömnsvårigheter och har rasat åtta kilo i vikt. När rättegången mot de två Nyköpingsbor som kopplas till Brödraskapet började på torsdagen, berättade flera personer om sin skräck för de
...misstänkta. De åtalade Nyköpingsborna, 25 och 31 år gamla, misstänks för att ha försökt utpressa sammanlagt fyra personer i Nyköping och Oxelösund på drygt 200 000 kronor totalt.

Eftersom männen kopplas till det kriminella gänget Brödraskapet fanns uniformerad polis på plats när rättegången började.

Dessutom var två åklagare inkopplade, i stället för som vanligt en.

- Enligt direktiv uppifrån ska vi vara två åklagare när målen handlar om kriminella organisationer, berättar åklagare Katarina Eriksson som driver målet tillsammans med Ida de Luna Sjöholm.

Under rättegången berättade en man från Nyköping hur han i början på sommaren hade lånat 14 000 kronor av den misstänkta 25-åringen, som han känner sedan länge.

Efter drygt en månad betalade han tillbaka pengarna. Men några dagar senare återkom 25- åringen och berättade att skulden hade växt och att det fanns ett pris på hans huvud, berättade mannen.

Senare fick mannen reda på att 25-åringen var med i Brödraskapet.

- Jag var rädd, fruktansvärt rädd. Speciellt för mitt barn, mitt barn är mitt allt. Vi vågar fortfarande inte lämna honom på dagis utan han får följa med frun till jobbet, berättade mannen.

När 25-åringen inte fick några pengar från mannen, ska de båda misstänkta ha sökt upp mannens pappa och under hot krävt pengar från pappan.

- Jag har inte kunnat sova mer än två tre timmar per natt sedan dess. Den första veckan kunde jag inte ens äta. Jag var inte hungrig.

Jag gick ner åtta kilo, berättade pappan under rättegången.

Den andra utpressningsförsöket ska enligt åklagarna ha ägt rum i Oxelösund.

Även där tycks händelseutvecklingen ha börjat med en skuld. En ung man, som tidigare var supporter till Brödraskapet men hoppat av, hade lånat 25 000 kronor av 31-åringen.

En dag i mitten på augusti ska de ha gått in i mannens lägenhet och under hot krävt hans mamma på pengarna.

Under rättegången vågade mannen inte närvara i rättssalen utan berättade om händelsen via telefon. Han försöker hålla sig undan eftersom han befarar att han lämnat Brödraskapet under "bad standing".

- Om det är så kommer jag få pisk varenda gång jag råkar på en medlem i Brödraskapet, berättade han.

Rättegången fortsätter nästa vecka.
Bildtext:
- Under rättegången mot de män som kopplas till Brödraskapet var säkerheten något förhöjd och uniformerad polis fanns på plats.